LAGERTØMMING! Gjør et kajakk kupp, 30-50% RABATT Les Mer

Sommertrening for skiløpere

Anders Aukland er den mest kjente kajakkpadleren blant norske langrennsløpere. Nå deler Birkebeiner-vinneren sine erfaringer fra vannet med Langrenn.coms lesere.
04.06.2012 – Petter Soleng Skinstad

Sommeren har for alvor meldt sin ankomst, og med sommerværet kommer også årets første kajakkturer for langløpsspesialisten Anders Aukland.

– Jeg må ærlig innrømme at jeg er en godværspadler, innleder Team Xtra personell-løperen med et smil.

Viktig del av treningen
Aukland forteller til Langrenn.com at han har 3-4 turer så langt denne sesongen, og at det frem til midten av september kommer til å bli mange økter på vannet.

– Gjennom juni, juli og august padler jeg nok 2-3 ganger i uka. Før var padlingen noe som kom i tillegg til langrennstreningen, men med mer erfaring og bedre utstyr har det blitt en del av det totale treningsopplegget. Så fort høsten nærmer seg i midten av september, er det imidlertid slutt, udyper han.

Oseberg-løperen kan fortelle at han har padlet kajakk siden han var liten. Da ble kajakken gjerne brukt som fremkomstmiddel langs havet om sommeren og ikke minst til lange turer med familien, der også bror Jørgen sies å være en god padler.

Fortsetter nedenfor bildet
Jørgen Aukland og Anders Aukland. Foto: Privat.
Jørgen og Anders Aukland trives på vannet. Foto: Privat.

Fra treg til rask kajakk
Inntil nylig brukte han samme type kajakk i treningen som han gjorde den gang, men de to siste årene har den store, tunge havkajakken blitt byttet ut med en raskere, lettere kajakk.

– Før padlet jeg lange turer i forholdsvis mye sjø, og da var en havkajakk ideell. I kajakkmiljøet blir slik trening sammenliknet med å bruke fjellski i preparerte løyper, så da Jørgen og jeg kom i kontakt med Strand Kajakk-Klubb ble utstyret raskt oppgradert.

Aukland forteller videre at han nå benytter en båt som er både lettere og rankere, og som går langt raskere i vannet enn en havkajakk. Forskjellen rent treningsmessig, er ifølge langløperen at du i en havkajakk opplever treningen som styrketrening på overkroppen, mens du i en raskere kajakk også får med utholdenhetstreningen.

– Tidligere padlet jeg lange, rolige turer i mye sjø, og denne treningen ble mer som en lang, tøff styrkeøkt på overkroppen. I dag er turene som regel mellom én og halvannen time, og da ligger fokuset mye mer på utholdenhetstrening og fart.

Fortsetter nedenfor bildet
Anders Aukland med makker. Foto: Privat.
Anders Aukland med treningsmakker. Foto: Privat.

Trener intervall og styrke
Team Xtra-løperen kan fortelle at han faktisk kjører intervalløkter i kajakken i løpet av sommerhalvåret, ikke bare for styrketreningen, men også med tanke på utholdenheten.

– Når du padler kajakk prøver du å få til et drag gjennom hele overkroppen, samtidig som du prøver å stabilisere båten på et ustabilt underlag. Gjør du i tillegg dette i en rask kajakk, får du med pulsen på en veldig bra måte. På mange måter likner dette veldig på det du møter i langrennsløypa om vinteren, utdyper Aukland.

Den sjøglade langrennsløperen sier at han mer enn gjerne kan anbefale kajakkpadling for langrennsløpere, men han påpeker også at det ikke er noe man må gjøre for å nå toppen.

– Først og fremst padler jeg fordi det gir meg utrolig mye. Jeg hadde nok ikke brukt så mye tid på det bare for treningens skyld. Jeg trives rett og slett veldig godt i vannet, og det tror jeg er en av de viktigste forutsetning dersom du skal lykkes med kajakktreningen.

Lytt til erfarne padlere
For å komme seg raskt på trening, har Aukland et par kajakker hjemme i Lommedalen, mens han har to-tre liggende i Tønsberg. Ifølge milslukeren tar det drøye ti minutter fra han legger kajakken på biltaket, til han befinner seg i vannet med hele kysten som lekestue.

Et annet alternativ for å ha kajakken lett tilgjengelig, kan ifølge Aukland være å melde seg inn i en kajakklubb. Da kan du ha båten liggende der, og samtidig benytte deg av gode råd fra erfarne padlere.

– Dersom du er nybegynner vil du ha mye å hente på veiledning fra en som vet hva han holder på meg, slik at du på et tidlig tidspunkt får justert inn teknikk og sittestilling, sier Aukland.

Blant andre langrennsløpere som har prøvd kajakken, trekkes Eirik Brandsdal frem av Aukland som en som tok kajakkteknikken veldig fort, men ifølge Team Xtra-løperen kan det fort ta en hel sommer før du virkelig har taket på det.

Avslutningsvis ønsker Aukland å komme med en oppfordring til Langrenn.coms lesere om å ta hensyn til sikkerheten. Han forteller at han alltid bruker redningsvest i tøff sjø, samtidig som at våtdrakten alltid er på hvis både vannet og været er kaldt.

Artikkel opprinnelig fra Langrenn.com.
Share →

Legg igjen en kommentar